Lillestrøm
EKSAMEN STRESSER UNGDOMMEN: Sara Faust (t.v.), Siv Anita Østrem, Tobias Rosenberg-Hansen, Ernests Barons, Andrea Bjølverud, Dabrowka Knach lurer veldig på hvordan de skal komme seg gjennom eksamen. Foto: Maria Linnerud
EKSAMEN STRESSER UNGDOMMEN: Sara Faust (t.v.), Siv Anita Østrem, Tobias Rosenberg-Hansen, Ernests Barons, Andrea Bjølverud, Dabrowka Knach lurer veldig på hvordan de skal komme seg gjennom eksamen. Foto: Maria Linnerud

Hvordan prestere på eksamen?

– Sist jeg hadde muntlig eksamen KASTA jeg opp, sier Dabrowka Knach ved Lillestrøm videregående

I løpet av ett år lærer elever på grunnskolen og videregående veldig mye kunnskap. På slutten av andre termin skal elevene opp i eksamen, og bli testet for hva de har lært. Spesielt i muntlig eksamen blir det lagt veldig mye press på elevene, siden oppgaven blir gitt 24 timer før presentasjonen skal vises fram. Her handler det ofte om flaks, siden du tilfeldigvis blir tatt opp i ett av dine mange fag. 

Eksamen er en stress-bombe

Dabrowka Knach er én av flere tusen ungdommer som stresser over skole og eksamen. Hun ble selv tatt opp til skrifltig eksamen,  men føler at eksamen legger mer press på oss enn hva som er riktig. 

– I år tok jeg det veldig rolig når jeg hadde fransk skriftlig. Jeg ble nesten litt redd for at jeg tok det så rolig. Men hadde jeg kommet opp i muntlig hadde jeg stressa mye mer ... Sist jeg hadde muntlig kasta jeg opp fordi jeg var så nervøs!

Dabrowka Knach. Foto: Maria Linnerud

Oppbygningen til eksamen er det værste, sier Dabrowka. Elevene har vurderinger hver eneste uke i flere fag, og det er bare overveldende og få enda en stor oppgave. Eksamen er plassert bare dager før sommerferien, da elevene er slitne og kanskje har minst motivasjon. 

– Formen på eksamen i dag er mye mer stressende enn den burde være. For eksempel kunne eksamen være en slags inntakseksamen på studier; slik at man bare trenger å ta eksamen i de fagene man trenger for å studere, siden dette ofte er fag man er god i. 

Dabrowka sier at hennes beste tips for å virkelig gjøre det bra på eksamen er å forberede seg jevnt gjennom hele året og få nok søvn. Det at man jobber jevnt og trutt og ikke bare 1-2 uker før eksamen gjør også at man føler seg mer trygg og blir roligere før eksamen.

Lærerne er enige

Stian Green er lærer på Lillestrøm videregående. Han syntes synd på arbeidsmengden elevene har å streve med. Han sier selv at kravene er for høye, og at eksamen fører til en veldig høy psykisk belastning for elevene. 

Stian Green syntes presset er for høyt for elevene. Foto: Maria Linnerud

– I utgangspunktet er jo den klassiske «utfør oppgaven uten hjelpemidler og pugg natta lang»-metoden; veldig lite fungerbar. Elevene pugger hva de skal si, og tar det ikke med seg videre. Det er ingen lærdom i dette, sier Stian. 

I dag er muntlig eksamen lagt opp til at faget blir gitt ut 48 timer før, og at tema blir gitt 24 timer før. Stian forteller at i løpet av sine år som lærer har eksamensordningen forandret seg.

– Før fikk elevene faget og tema 48 timer før, og det ble da bedre tid på å få en god presentasjon og gjøre seg mer stødig på hva personen skal snakke om, sier Stian.

Han forteller at dette var en bedre ordning enn hvordan det er nå. 

– Kravene er for store i forhold til tiden, og dette er hva som ødelegger eksamen. Hadde de fått bedre tid, ville det gjort elevene mindre nervøse.

Eksamen er både stressenede, utfordrende og det krever mye innsats. Men i bunn og grunn gjennomføres det for at elevene skal testes i kunnskapen de har lært gjennom året. Både Stian og Dabrowka forteller at dette må gjennomføres uansett hvor kjipt det er. 

Stian og Dabrowka gir deg 10 gode tips for å gruse eksamen!  

1. Få hovedessensen i hva som er det grunnleggende i faget. Ikke stress over at du skal kunne alt, men lær deg det viktigste fra kompetansemålene.

2. Organiser studieplassen din! Hold det rent og pent rundt deg, og sitt komfortabelt. Ofte kan det være bedre å sitte ved et skrivebord, enn å halv-sove i senga mens du øver.

 

3. Ikke les fram til siste sekund! Kan du det ikke timen før du skal opp, er det ikke vits i å presse hodet fullt av informasjon. 

 

4. Få nok søvn, og stå heller opp tidlig på de aktuelle forbedereselsesdagene. Det er viktig at kroppen får restitusjon i den stressede situasjonen.

5. Ikke les fra manus, og stol på kunnskapen du har. Du har hatt faget hele året, du kan mer enn du tror!

 

6. Vær snill med deg selv, TA PAUSER! Hodet kan bare jobbe så langt, og det er viktig at du tar deg en god spisepause og tenker på noe annet en stund. Gi deg selv ros for hvor godt du jobber!

 

7. Drikk vann! Dette høres veldig basic ut, men å bli sløv og sliten, eller dehydrert fordi du ikke drikker nok; er ikke en god kombinasjon med eksamen på skuldrene. 

 

8. Spis en god frokost på dagen av eksamen. Mat er viktig for at hjernen skal prestere sitt beste.

 

9. På en muntlig eksamen har ofte spørsmålene etter presentasjonen mer å si enn selve presentasjonen. Spar mye av ting du ønsker å snakke om, til etter presentasjonen, slik at du kan snakke om det du er best på. Husk at DU kan lede samtalen hvor du vil, så lenge det er relevant for temaet. 

 

10. Husk å puste, det viktigste er at du gjør ditt beste.

Tilbake
ANNET INNHOLD