Lillestrøm
- Nå ble det plutselig veldig enkelt å skifte til vinterdekk på sykkelen, sier Ingvild Sletvold (44) fra Fjerdingby fornøyd.
- Nå ble det plutselig veldig enkelt å skifte til vinterdekk på sykkelen, sier Ingvild Sletvold (44) fra Fjerdingby fornøyd.

Ingvild har piggene ute hele vinteren

– Det er som å ta på seg jakka og dra opp glidelåsen, sier Ingvild Sletvold fra Fjerdingby. Hun er testsyklist for en helt ny type piggdekk – med glidelås.
SYKKEL-SAMARBEID: SLF Lillestrøm og omegn samarbeider med den norske gründerbedrifte reTyre om vintersykkelkampanjen «Two Tyres», der de tester en helt ny type vinterdekk: piggdekk med glidelås som er enkelt å ta av og på. 

– Det finnes ikke glatt. Dekkene sitter som et skudd, sier den erfaren vintersyklisten Ingvild Sletvold (44) fra Fjerdingby entusiastisk.

– Det er jo vanligvis et lite prosjekt å skifte dekk, og jeg får det til – med god hjelp fra YouTube-videoer. Men dette var helt enkelt genialt, sier Sletvold, som har testet de nye piggdekkene med glidelås på all slags føre og i all slags vær i to måneder for sykkelorganisasjonen SLF Lillestrøm og omegn.

VIPS, SÅ HAR DU SKIFTET DEKK: Piggdekket festes utenpå sommerdekket ditt ved hjelp av glidelås. 

SLF Lillestrøm og omegn arrangerte i høst konkurransen «Two Tyres», der de skulle trekke ut et par vinnere som skulle teste de piggdekkene med glidelås, «reTyre».

GODT GREP PÅ VARIERT UNDERLAG: – Piggene griper godt, så jeg føler meg trygg. Det ville vært helt uaktuelt å sykle uten, sier Ingvild Sletvold. 
Sykkelbudet "Budisten" Øivind Langset er ute på oppdrag og stopper opp for å ta en piggdekk-prat med Ingvild Sletvold. 

– Vi tror at dersom det blir enklere å skifte til vinterdekk, så vil flere sykle på utfordrende underlag som snø og is. Fordelen med disse vinterdekkene er ifølge reTyre at det skal være lett å ta av og på etter værforholdene, sier styreleder i lokallaget SLF Lillestrøm og omegn, Carsten Wiecek. 

- Det er supert med utvikling på piggdekkfronten, slik at det blir lettere å skifte til piggdekk. Da vil enda flere sykle om vinteren, mener Ingvild og Øivind. 

Hver morgen sykler Sletvold de fire kilometerne fra hjemmet i Fjerdingby til Lillestrøm stasjon, der hun bytter til tog.

– En perfekt start på dagen. Det er akkurat passe langt til at jeg ikke blir svett, for jeg får ikke dusjet på jobben, ler hun. – Og så får jeg en fin dose med frisk luft før jobb. Det er supert.


HERLIG PÅ HOTELL: – Det er nok ikke mange byer i landet som kan tilby syklistene et eget hotell! Her står syklene trygt og tørt. Et flott sted, mener Ingvild Sletvold. 
– Det er flott at sykkelen kan stå både trygt og tørt mens jeg er på jobb.

 Wiecek forteller at reTyre er en norsk, patentert oppfinnelse som er utviklet av sivilingeniører fra NTNU. Og for de spesielt interesserte:
– Vi skal teste vinterdekk som blir festet på sommerdekk i størrelsen 42-622. Piggdekk-skinnet bygger ca. 5,5 mm i høyden og tilsvarer vinterdekk i størrelsen 50-622. Du trenger altså litt plass mot eventuelle skjermer på sykkelen. Rammebredden må være 54 mm og det er en fordel med skivebremser.

Gründerne Sigmund Andenes og Paul Amundsen. Foto: Paul Magne Amundsen/retyre.no

Medgründer Alexander Gjendem Gjørven viser All-Terrain-modellen som kan benyttes i skog og mark. Foto: reTyre 

Ønsker du å bestille dette til din sykkel - kontakt Foss Sport på Strømmen. 

Tilbake
ANNET INNHOLD