Lillestrøm
– Et genialt fremkomstmiddel, mener Tom Jarle Melby i Lillestrøm-selskapet elspark.no, som er importør av modellen e-Twow i Norge. Elsparkesykkelen har en rekkevidde på 35 km. Foto: Anne Merete Rodem
– Et genialt fremkomstmiddel, mener Tom Jarle Melby i Lillestrøm-selskapet elspark.no, som er importør av modellen e-Twow i Norge. Elsparkesykkelen har en rekkevidde på 35 km. Foto: Anne Merete Rodem

Interessen er elektrisk!

Nå har epleTom blitt elTom. Den engasjerte gründeren er helt hekta på elektriske sparkesykler.

Mange som har hatt en iPhone med knust skjerm kjenner godt til Tom Jarle Melby – eller epleTom som han kaller seg i forbindelse med sitt firma med samme navn. Gründeren reparerer ødelagte iPhoner med originale deler og drevet epleTom i flere år. Men nå må han finne noen andre til å skru. For epleTom er hekta på elsparkesykler. 

STRØMMER UT: Fra sitt salgskontor i Nittedalsgata i Lillestrøm leverer Melby elsparkesykler til hele landet. 

– Det er jo så moro! Det begynte med at jeg så en elsparkesykkel på Gardermoen for tre år siden, da jeg jobbet som IT-tekniker. Jeg skjønte med en gang at dette var fremtiden, men utfordringen var bare at det var ulovlig å bruke disse i Norge.

Mens Melby ventet på lovendringen – som han regnet med ville komme – dro han til Istanbul for å møte selskapet som eide rettighetene. Han ønsket å bli offisiell distributør i Norge.

EFFEKTIV TRANSPORT AV DEG SELV: – Dette er en rask, morsom og miljøvennlig måte å bevege seg på, mener Tom Jarle Melby.

aVel hjemme og med avtalen i boks, tok han kontakt med flere store selskap, som kjøpte noen elsparkesykler. Blant andre Avinor, Sporveien, Politiet og BORI. Men salget tok ikke helt av og Melby gikk i tenkeboksen. Han fulgte med på hvordan det gikk i øvrige land. Blant annet så han bilder fra San Diego, der elsparkesyklene lå strødd rundt omkring i gatene og ble til søppel. I Valencia hentet politiet alle elsparkesyklene og destruerte dem.

TINA OG TREKKHUNDEN THEO: Tina Lie (28) jobber som personlig trener på Lillestrøm Trening, men har ingenting imot å henge etter hunden sin, Theo. Han synes det er gøy - og så sparer jeg strøm, ler Tina fornøyd. 

Melby funderte på hvordan man kunne få til mer ordnende forhold.

­– Jeg kom på tanken om en «docking», eller en stasjon der man kan lade og tok kontakt med produsenten i Romania. De hadde allerede sett på en lignende løsning, men ønsket flere innspill. Så jeg dro til Romania og vi fikk fullført prosjektet. Nå har jeg satt den opp i butikken i Lillestrøm, sier Melby fornøyd.

DRØMMEN OM DOCKING: Omtrent slik ser Melby for seg en ladestasjon utenfor Lillestrøm stasjon. Illustrasjon: Designo
ENDELIG LOVLIG! – Med lovendringen som kom i fjor og var det bare et tidsspørsmål om når det ville ta av, sier gründeren, som nå suser avgårde med sitt nye selskap elspark.no.

Store selskap som Bird, Lime, Lyft og Uber har hatt stor suksess med elektriske sparkesykler i flere byer i USA og etterhvert Europa. Elsparkesyklene ble tilgjengelige for utleie i Oslo i mars i år, og flere selskap har etablert seg i hovedstaden – med flere tusen tilgjengelige elsparkesykler.

UT PÅ TUR! - Det er ikke like mange elsparkesykler her i Lillestrøm som i Oslo, så vi vekker litt oppmerksomhet. Det er en morsom og effektiv måte å komme seg fra a til b på, sier Tina Lie fornøyd. 

Men med nye konsepter kommer også nye utfordringer, som hærverk. Det dukket opp bilder og videoer av elsparkesyklersom ble kastet rundt i gatene og i elva. Eller med avrevne ledninger, slik at de kunne benyttes som vanlige sparkesykler – uten å betale. Også Norges Blindeforbund er skeptiske til elsparkesykler og synes utviklingen er vanskelig å håndtere.


Slik vil ikke Melby ha det i Lillestrøm.

 VIS HENSYN: – Elsparkesyklene er nye i trafikkbildet, men én ting er sikkert. Alle må ta hensyn til hverandre, sier Melby.

– Jeg ønsker å tilby utleie av elsparkesykler under mer ordnede forhold. Problemet er at dersom man leier en elsparkesykkel, så kan du sette den fra deg hvor som helst. Det går ikke. Ladbare stativer er løsningen, sier Melby, som ønsker seg ladestasjoner i Lillestrøm, samt på Kjeller, Strømmen, Åråsen, Skedsmohallen og andre aktuelle steder.

TA MED PÅ TUR: – Mange bruker elsparkesykkelen på vei til og fra jobb. Den er lett å ta med inn på bussen og toget, sier Melby. 

– Det jeg drømmer om å få til, er å etablere konseptet Byspark. Vi plasserer ladestasjoner i bykjernen og du låser opp en ledig elsparkesykkel via en app på telefonen. Konseptet heter «ride-sharing», sier Melby entusiastisk.

– Det vil fungere på samme måte som med bysykkelen. Man plukker den opp på ønsket sted, skanner QR-koden og betaler for den tiden man har brukt sykkelen.

TENKER STØRRE: Tom Jarle Melby tilbyr for tiden elsparkesykler til privat- og bedriftsmarkedet, men ønsker å kunne tilby utleie via ladestasjoner i Lillestrøm Kommune.
Tilbake
ANNET INNHOLD